Susanna van Solt
Susanna van Solt is geboren op 18 maart 1586 in Londen, dochter van Johannes Paulusz [Hans] van Solt de oude en Elisabeth Rombouts. Zij is gedoopt op 20 mei 1586 [Doopregister Dutch Reformed Church Austin Friars]. Susanna is overleden op 27 augustus 1615, kort na de geboorte van haar jongste zoon, in Amsterdam, 29 jaar oud. Zij is begraven op 29 augustus 1615 te in de Zuiderkerk [Bron: DTB deel 1089A folio 9v]. Susanna trouwde op 26 mei 1604 in Nieuwe Kerk met Pieter Loos, koopman, nadat zij op 18 maart 1604 in Amsterdam in ondertrouw zijn gegaan [Bron: DTB 411 folio 176]. Na het overlijden van Susanna geeft Pieter Loost voor Notaris Nicolaes Jacobs te kennen dat hij nog niet weet of hij ten behoeve van de kinderen haar boedel [erfenis] kan aanvaarden of niet [Notarieel Archief Amsterdam 1615, inv. nr 378/folio 570]. Pieter is geboren omstreeks 1580. Pieter is overleden op 29 januari 1622 in Eupen, ongeveer 42 jaar oud.
Susanna van Solt was een succesvol virginaalspeelster en arrangeerde toen bekende dansen, chansons en psalmen voor virginaal of het orgel. In 1599 noteerde ze haar muziek, waarvan het origineel wordt bewaard in de British Library te Londen [Edition: Monumenta Musica Neerlandica III onder nr Add.29485]. Het Susanna van Solt Manuscript bevat een significant aantal voorbeelden van arrangementen van dansmuziek, gebaseerd op dansdeuntjes van het vasteland van Europa die populair waren in de Lage Landen tegen het eind van de 16de eeuw. De 33 stukken worden beschreven als betrekkelijk eenvoudige melodieën en dansen die bedoeld zijn om gespeeld te worden in de huiselijke kring. Het manuscript wordt beschouwd als een van de oudst beschikbare notaties en daaruit wordt vaak op festivals gespeeld. In 1961 heeft de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis de muziek van Susanna uitgegeven. In 2001 verscheen bij de Amsterdamse Universiteitspers "Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden", onder hoofdredactie van Louis Peter Grijp; Susanna wordt daarin vermeld op de pagina's 213 en 220. Op pag.213 wordt vermeld dat 'virginalen' "geschikt zijn voor rustige dansen, psalmen en andere melodieën in de rechterhand met een eenvoudige begeleiding links – en dit soort muziek, dat we uit verschillende handschriften kennen [zoals het aan Antwerpen gerelateerde Susanna van Solt-manuscript uit ongeveer 1600] klinkt op de muselaar onovertroffen". Op pag.220 staat: "Dansen in clavecimbelzetting bleven slechts in handschriften bewaard, zoals dat van het Vlaamse meisje Susanna van Solt [1599]". In 2008 zijn twee cd's uitgebracht op basis van het manuscript, maar met een niet altijd correcte toelichting op de persoon van Susanna. Zeer authentiek is de uitgave van Ricercar [RIC 264], waarop de virginalist Guy Person het gehele manuscript met 33 klaviercomposities ten gehore brengt. Een geheel andere interpretatie van 16 delen uit het manuscript is van Les Witches op Alpha [526].
Handtekening van Susanna van Solt op de titelpagina van het in het British Museum bewaard gebleven manuscript. Het is het enige bewaard gebleven bron voor Nederlandse klaviermuziek uit de 16e eeuw. Het meest waarschijnlijk is de muziek gespeeld op een virginaal zoals dat in 1600 in Middelburg is gemaakt. Ook het virginaal van Joop Klassen is bekend.
De orgelzomer van Leichlinger op 26. Juni 1998 Stanislas Deriemaeker, uit Antwerpen met werkjes van
- Suzanna van Solt [1586-1615] > Brande Champanje;
- Abraham van den Kerckhoven [1627-1702] > Preludium en Fuga in G [MMB 137] en Fantasia in C [MMB 131];
- Mathias van den Gheyn [1721-1785] > Morceau fugué in C;
- Johann Sebastian Bach [1685-1750] > "Vor deinen Thron tret ich hiermit" BWV 668;
- Felix Mendelssohn Bartholdy [1809-1847] > Sonata Nr. 1 in f-moll, op. 65/1, Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante, Recit. en Allegro assai vivace;
- Gustav Merkel [1827-1885] > Fuga BACH;
- Jaak Nikolaas Lemmens [1823-1881] > Marche triomphale in D, Cantabile in h-moll en Final in D.
Het Bach festival presenteert een muzikale context met composities uit periodes vóór en ná J.S.Bach: Verslag van Travis Rivers, correspondent van het Northwest Bach Festival op zaterdag 24 en zondag 25 februari. 2001 in de St. Augustinus Kerk en de St. John's Kathedraal. Het 23ste jaarlijkse Northwest Bach Festival eindigde tijdens het weekend met de schijnwerpers gericht op J.S.Bach. Citaat over een uitvoerende: "Christie also paid tribute to the dance music that fed into Bach's style with three short, tuneful dances copied in 1599 by the 13-year-old Suzanne van Solt".
Vermeer and the Virginals > Klavecimbels in de schilderijen van Vermeer [drie afbeeldingen], geïllustreerd met muziek van Susanna van Solt.
A virginal similar to the one which appears in Vermeer's The Music Lesson built by Johannes Ruckers 1640
Links naar muziek:
'Clavier Album' van Susanna van Soldt: Almande De Symmerman.
'Clavier Album' van Susanna van Soldt: Brabanschen ronden dans ofte Brand
'Clavier Album' van Susanna van Soldt: Brande Champanje
'Clavier Album' van Susanna van Soldt: Susanna Vung Jour [After Orlando di Lasso]